Kompenzace za zrušený nebo zpožděný let

Během cest mohou nastat chvíle, kdy budete řešit zpoždění vašeho letu, což je jistě nepříjemná situace. Pokud ale víte, co dělat a na co máte nárok během čekání na zpožděny let, můžete z celé situace vytěžit více, než jste vložili. Čekají na vás totiž služby na letišti i případná finanční odškodnění.

Kdy mám nárok na kompenzace? Ne u všech letů se budeme moci domáhat kompenzacích plynoucích z nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, kterým se stanovují společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů. Dokument si můžete přečíst zde eur-lex.europa.eu. Náš let musí: začínat na letišti na území členského státu, nebo končit na letišti na území členského státu a zároveň být operován evropskou aerolinkou Členským státem se rozumí země Evropské Unie a Norsko, Švýcarsko a Island. Pokud splňujete uvedenou legislativní podmínku, pokračujte dále. Nechcete–li věnovat čas a úsilí vymáháním odškodnění z leteckých společností, přenechte to společnosti Vašenároky  a vyplňte formulář pro získání finančních kompenzací.

Nárok na občerstvení

Letecký dopravce má povinnost se postarat o cestující v případě značného zpoždění na letišti odletu za předpokladu, že je plánovaný odlet zpožděn alespoň o 2 hodiny nezávisle na příčinně zpoždění. Výše zpoždění k uplatnění nároku se odvíjí od celkové vzdálenosti letu následovně: 2 hodiny u letů do 1.500 km 3 hodiny u letů od 1.500 km do 3.500 km 4 hodiny u letů nad 3.500 km Je jedno, zda je let zpožděn z důvodu stávky, špatného počasí nebo pozdního příletu letadla z předchozí destinace. Zároveň se o vás aerolinka musí postarat jak na letišti odletu, tak i na případném přestupním letišti, kdy zpoždění neúměrně zvýší čekání na návazný let. Nárok máte na občerstvení úměrné délce zpoždění. Jednoduše, pokud je váš let opožděn o 2–4 hodiny, pravděpodobně dostanete voucher na občerstvení, který pokryje vodu a bagetu, případně menší jídlo v letištním fast–foodu. Je–li zpoždění delší, můžete dle situace požadovat voucher další. Mimo to vám dopravce musí umožnit dva bezplatné hovory. Ty jsou však v dnešní době letištních wi–fi téměř zbytečné. Jak občerstvení získat? Většinou se letištním rozhlasem svolávají cestující k dostavení se na určitou přepážku, kde jsou vydávány vouchery na jídlo. Informujte se případně personálu u odletového gatu.

Nárok na ubytování

V případě, že váš let bude opožděn do druhého dne, musí vám letecká společnost zařídit ubytování včetně dopravy z letiště a zpět. Během situacích jako jsou stávky či sněhové kalamity, většinou probíhá úplné zrušení letu a vy čekáte i několik dní na nový let. I v takovém případě vám musí letecká společnost zařídit hotel včetně stravy po celou dobu čekání na nový let. Pokud by přeprava na hotel mohla způsobit další zpoždění, nemusí dopravce tuto službu poskytnout. Máte–li však předpokládané zpoždění v délce 8 a více hodin během noci, vždy trvejte na hotelu. Jak získat hotel? Vyhledejte si pracovníka, který má váš let na starosti a s odvoláním na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 se domáhejte o ubytování. Nenechte se odbýt. Aerolinky se snaží tuto službu cestujícím upřít, a to je protizákonné.

Nárok na finanční odškodnění

Asi nejzajímavější na celé věci je poslední nárok v podobě finančního odškodnění za váš zpožděný let až 16.000 Kč. Pokud totiž do cílové destinace dorazíte později o 3 hodiny a více, musí vám letecká společnost proplatit následující částky: 250 € při vzdálenosti do 1.500 km 400 € při vzdálenosti od 1.500 km do 3.500 km 600 € při vzdálenosti nad 3.500 km Vzdálenost se počítá ortodromou mezi počátečním a cílovým letištěm bez ohledu na to, zda a kde přestupujete. Zpoždění tří hodin je rozdíl času od plánovaného příletu po otevření prvních dveří a zahájení výstupu z letadla na letištní ploše. V případě přestupu je stěžejní čas příletu do finální destinace. Letecká společnost nemusí hradit finanční kompenzaci v případě, kdy byl let opožděn z důvodu nepředvídatelných okolností jako jsou diplomatické nepokoje, nepřízeň počasí nebo stávka personálu letiště či řídících letového provozu. Stávka zaměstnanců letecké společnosti, stejně tak jako opilý steward Travel Servicu, není nepředvídatelná okolnost! Jak získat finanční odškodnění? Obraťte se na leteckou společnost s žádostí o odškodnění z důvodu opožděného příletu. Rovnou informujte, že zpoždění bylo delší jak 3 hodiny a dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 máte nárok na finanční kompenzaci (částka dle vzdálenosti, viz výše). Uveďte své bankovní číslo včetně IBAN formátu a vyčkejte odpovědi. Velmi pravděpodobně bude vaše reklamace zpožděného letu ignorována nebo obdržíte zprávu o tom, že zpoždění bylo z důvodu nepředvídatelných okolností, a proto nemusí aerolinky nic vyplácet. Případně nabídne kompenzaci ve výši 50 € a jiných neodpovídajících částkách. V takovém případě přenechte celý případ právní agentuře se specializací na tyto případy. S provizí 25 % z vymožené částky vše zařídí za vás, a to i případně předžalobních výzev a samotného soudu. Vy platíte pouze provizi z peněz, které vám vysoudí. Osobně využívám společnost Vaše Nároky a zadat případ můžete zdarma zde. K úspěšnému vymožení kompenzací budete potřebovat: elektronickou letenku vaší rezervace, palubní vstupenku, ideálně foto příletové tabule s vaším zpožděným letem. O kompenzace můžete žádat až 3 roky zpětně.